Skúsený personalista už po prvom pohľade na životopis dokáže povedať, s akým človekom má do činenia. A nezabúdajte na to, že prvý dojem je veľmi dôležitý a môže rozhodnúť o tom, či vám firma dá šancu, alebo vaše CV skončí v koši medzi ostatnými neúspešnými uchádzačmi. Aké sú najčastejšie chyby prí písaní životopisu, ktorým sa musíte vyhnúť?
Nerozťahujete sa ako tučná mačka na radiátore
Existuje pravidlo, ktoré hovorí o tom, že životopis by nemal mať viac ako dve strany. Aj preto si musíte dať záležať na tom a vymenovať iba tie najdôležitejšie schopnosti a vlastnosti, ktoré vám pomôžu získať tú prácu, o ktorú máte záujem. Je zbytočné uvádzať, že ste expert v účtovníctve, keď sa hlásite na prácu opatrovateľky detí. Aj preto si vždy vytvorte nový životopis pre tú-ktorú pozíciu. Univerzálny životopis pre všetky povolania neexistuje.
Pozor na gramatiku
Pre niektorých ľudí zbytočnosť, pre personalistov skvelé vodítko o tom, aby zistili niečo naviac o človeku – nezáleží mu na prejave, je nepozorný, robí chyby a netrápi ho to. Ak gramatiku neovládate a robíte preklepy, dajte svoj životopis niekomu skontrolovať.
Aj vzhľad je rozhodujúci
Nie je dôležitý iba obsah životopisu, ale aj jeho vzhľad. A dokonca aj vtedy, keď sa nehlásite na pozíciu art directora či grafického dizajnéra. Životopis pokojne môže byť aj bielo-čierny, dajte si však záležať na tom, aby odseky boli zarovnané, štruktúra prehľadná, neboli v ňom použité viac ako dva fonty písma. Používajte tučné písmo na údaje, ktoré chcete zdôrazniť. Spravte všetko preto, aby sa personalista nestratil a dokázal ho plynule prečítať.
Dajte životopisu príbeh
Nie je dobré v životopise vymenovávať iba to, čo ste mali napísané vo svojej pracovnej zmluve. Pracovali ste ako redaktorka? Nepíšte o tom, ako ste mali na starosť „prípravu článkov na dennej báze, overovanie pravdivosti údajov“ a podobné nudné a ničnehovoriace údaje. Vložte do toho príbeh – napíšte o tom, že počas svojej kariéry ste napísali 1200 článkov, ktoré dokopy prečítalo 2,5 milión čitateľov. Pochváľte sa úspechom, napríklad najčítanejším článkom, ktorý zarezonoval v spoločnosti. Oživte nudné riadky príbehom.