Autoelektróny nie sú produktom, ktorý kupujeme každý deň, preto nie každý sa môže pasovať za odborníka pri ich výbere. Školený človek v pneuservise by mal presne vedieť, aké disky sú vhodné práve pre váš typ auta. Nikdy však nie je na škodu, ak ich prídete nakupovať už trochu informovaní. Ako teda vyberať autoelektróny?
Čo prezradí označenie disku?
Neskúsené oko na disku príliš veľa údajov nenájde, pretože jediným na prvý pohľad viditeľným označením je logo výrobcu kolesa alebo automobilu. Dôležitejšia charakteristika autoelektrónu sa skrýva na vnútornej strane ráfika. Všetky čísla z dlhého označenia sú podstatné a vplývajú aj na výber diskov pri výmene.
Základným údajom je priemer a šírka, ktoré sa udávajú v palcoch. V prípade sériových automobilov majú disky väčšinou priemer 14 až 18 palcov a ich šírka je 6 až 9 palcov. Je však aj mnoho výnimiek. Ďalším dôležitým údajom je tzv. zális označený ET, za ktorým sa skrýva posun stredovej roviny disku voči upevneniu. Okrem toho sa na autoelektrónoch uvádza aj počet a rozstup upevňovacích skrutiek PCD a stredová diera kolesa CB.
Zmena autoelektrónov?
Ak sa pri zmene rozhodnete zachovať rozmery diskov, celý proces bude o dosť jednoduchší. Stačí si len vybrať dizajn a overiť, či je centrálna diera a rozstup upevňovacích skrutiek kompatibilný. V prípade rozdielu, je to možné upraviť dištančnými podložkami.
Ak siahnete po väčších alebo menších autoelektrónoch, najskôr vás čaká výpočet vonkajšieho priemeru pôvodného kolesa. Rozmery pneumatík po výbere diskov, treba prispôsobiť tak, aby priemer kolesa ostal zachovaný. V prípade zmeny priemeru kolesa je nutná nová kalibrácia rýchlomeru.
Zmena veľkosti kolies je spojená aj s legislatívnymi úkonmi. Niektoré vozidlá totiž majú v technickom preukaze iba jeden rozmer obutia. Preto ak chcete dať na auto kolesá s iným rozmerom ako je v technickom preukaze, je nutné požiadať o jeho dopísanie, pričom základnou podmienkou je certifikát TÜV.
Foto: Bigstockphoto